Landsmøtet vedtok tøffe veivalg i nytt stortingsprogram

Lillehammer var vertskap for landsmøtet til Miljøpartiet De Grønne i helga 19.-21.mai. Den viktigste jobben for de vel 200 delegatene var å vedta programmet som MDG går til valg på for kommende stortingsperiode

Mye har skjedd i Miljøpartiet de Grønne siden vi først dukket opp i kommune- og fylkestingsvalget for 30 år siden: Landsmøtet 2017 fremsto som et velregissert og solid møte med grasrotengasjement, faglig dyktighet og politisk erfaring, side om side, og resulterte i tre dager med gode diskusjoner før vi til slutt fikk vedtatt et godt og friskt program for kommende stortingsperiode.

Dette programmet skal danne grunnlaget for at MDGs ene stortingsrepresentant fra 2013-valget, Rasmus Hansson, skal gjenvelges (han stiller til valg her hos oss i Akershus!). Og ikke nok med det: I tillegg skal vi gi han selskap av flere grønne på Stortinget!

Akershus MDG valgte å fordele sine tildelte delegater slik at alle lokallag fikk sende én representant til Landsmøtet. Fra Gjerdrum reiste vår kommunestyrerepresentant Mads Sander.

Hva slags politikk ble vedtatt? Her følger noen av de viktigste punktene:

1. MDG vil gjennomføre en gradvis og planvis utfasing av olje- og gassindustrien over en 15-årsperiode (tidligere har ambisjonen vært 20 år).

2. MDG vil ha økt lærertetthet.

3. Ja til en kjøttfri dag i uka i offentlige kantiner

4. Ja til å utrede og prøve ut borgerlønn

5. Ja til å utrede hyperloop (vakuumrør-reiser) mellom storbyer.

6. Ja til eggdonasjon (som i dag er forbudt i Norge)

7. MDG vil ha minimum 8-10 helnorske ynglinger av ulv i Norge

8. Ja til å opprettholde forbudet mot kjøp av seksuelle tjenester (sexkjøploven)

9. MDG vil sikre personvernet ved å redusere tilgangen til det offentliges innsyn i borgernes kommunikasjon

10. MDG vil løfte amatører og det frivillige arbeidet som legges ned i idrett, friluftsliv og kultur.

11. MDG sier ja til at man kan ha to statsborgerskap

12. MDG vil fase ut gummigranulat på kunstgressbaner i samarbeid med næringslivet og idretten

Oversikten vil bli oppdatert så fort det endelige programmet har vært gjennom den redaksjonelle kverna og er klart for publikasjon.

I mellomtiden er det mulig å få en slags oversikt ved å se denne korte videoen laget av Grønn Ungdom: «Hva mener MDG om annet enn miljø»:

This includes 15 hours of core courses and 21 elective write my scholarly paper credits